Consultanţă de marketing

Notorietatea unui brand necesită o comunicare continuă, targetată, pe mai multe nivele, iar asta necesită o strategie. Noi asigurăm cunoștințele și experința necesară pentru ca tu să te poți ocupa de afacerea ta. 

După 20 de ani de analiză și elaborare de strategii de promovare am ajuns la concluzia că pentru o comunicare eficientă sunt necesare patru elemente de care trebuie ținut cont și reprezintă condiții sine qua non. Nu au aceeași pondere în toate industriile, însă sunt vitale pentru succes.

1. Analiza continuă

Comportamentul clientului tău este un element schimbător: în anumite anotimpuri cumpără, în altele nu. În decizia de cumpărare în unele situații contează prețul, în altele calitatea produsului, reputația brandului pe care îl reprezinți sau, poate îți vine să crezi sau nu, costul de transport va fi criteriul principal. În alte domenii contează condițiile de retur. Nu ai de unde să știi asta dacă nu monitorizezi și analizezi în mod continuu comportamentul audienței tale și nu te adaptezi în funcție de aceste tipare identificate. 

2. Trendurile 

Indiferent de domeniile în care activezi schimbările, dar mai ales noutățile tehnologice apar în mod recurent. Ca să identifici oportunități de creștere trebuie să urmărești aceste trenduri și să beneficiezi de ele. O agenție de publicitate a experimentat o scădere drastică în venituri, de la un milion de euro la 300K euro. La o vizită în Polonia unul dintre partenerii lor le-a recomandat să înceapă vânzarea de trofee pentru diverse concursuri sau aniversări. Acum deja 30% din venitul agenției se bazează pe producția și vânzarea de trofee. În cazul lor trendul a fost identificat de către partenerul din Polonia, însă dacă te uiți în jur, vezi și tu că numărul concursurilor de alergare, de triatlon, duatlon, etc. crește, iar aceste evenimente au o nevoie acută de trofee, medalii, cupe.   

3. Creativitatea 

A fi creativ este un sine qua non, un element indispensabil al activității de marketing. Creativitatea se traduce la nivelul vizualurilor create, în limbajul folosit în materialele de reclamă, în organizarea de activări și evenimente cum nu s-au mai făcut. Out-of-the-box este deviza oricărui expert de marketing. Desigur, creativitatea poate să fie percepută și identificată de către publicul țintă ca fiind o abordare nouă, de bun gust, cu umor, sau o abordare nouă, însă de prost gust, lipsită de umor. Totul este interpretabil, iar creativitatea poate produce atât efecte pozitive în comunicarea unei mărci, cât și efecte neașteptate, ca să zicem așa. Marile branduri au și mari eșecuri, datorate unor bugete mari, cum ar fi Tesla propulsată în spațiu, care indiferent cum a fost perceput, a fost o acțiune memorabilă. 

4. Consecvența și continuitatea

Consecvența utilizării unor mesaje reprezentative pentru brand și continuitatea în promovare sunt, la fel, elemente indispensabile. O promovare continuă și consecventă are nevoie de minim șase luni să înceapă să producă efecte, iar creșterea să fie peste niste oscilări datorate contextului din piață. După un singur advertorial sau un singur concurs pe Facebook nu are sens să tragem niște concluzii pe termen lung. Abordarea corectă ar fi analizarea mecanismului de derulare, rezultatele obținute, îmbunătățirea și continuarea activității până acesta se dovedește a fi fezabil sau complet inutil. 

Pașii pentru elaborarea strategiei de marketing

  • Analize

Nu te speria, nu-ți trebuie neapărat halat alb, însă este necesar să derulezi analizele cu foarte mare atenție și să folosești informații doar din surse sigure, cum ar fi Institutul Național de Statistică, cercetări de piață de la firme de research cu notorietate, Eurostat, etc.

Analiza PESTLE te ajută să vezi ce impact au diferitele aspecte din mediul extern asupra afacerii tale. Analizezi domeniile următoare: P - politic, E - economic, S - social, T - tehnologic, L - legislativ, E - ecologic. Pe fiecare dintre aceste subiecte există o serie de indicatori care pot fi colectate și analizate. 

Politic – verifici propunerile legislative pe site-ul Senatului sau pe Camera Deputaților si identifici eventualele propuneri  legislative, respectiv felul prin care acestea urmează să te impacteze. La fel, pot constitui aspecte importante reglementările și dereglările politice, legislația comercială, legislația muncii, cea antimonopolă, legislația privind protecția mediului.

Economic: verifică indicatorii ce țin de rata dobânzii, rata șomajului, rata inflației, fluctuația prețurilor, cursurile de schimb valutar, disponibilitatea creditului, indicatori macroeconomici, modele de consum ale populației în zona ta de interes, politica fiscală.

Social: numărul de familii și tendința acestora, modelele de consum ale populației, stilul de viață a populației, nivelul educațional, nivelul de venit, cultura socială, durata medie de viață, segmentarea pe rural/urban, atitudinea față de rase, minorități. Aici putem include și datele demografice, cum ar fi rata natalității, rata mortalității, vârsta medie a populației, etc.

Tehnologic: rata de reînnoire a produselor, viteza și costul de transfer a tehnologiilor, nivelul infrastructurii, calitatea sistemului de telecomunicații, rata de înlocuire a capacităților de producție, nivelul automatizărilor, nivelul inovației în domeniul tău.

Legislativ: legislația aferentă domeniului de activitate, te îngrădesc sau îți asigură niște facilități de care este indicat să ții cont.

Ecologic: reglementări privind utilizarea de materii prime, reducerea emisiilor de CO2, reciclarea materialelor, colectarea selectivă a deșeurilor.

Pe lângă STEPDEL este foarte recomandat să urmărești ce-ți face competiția. Știi proverbul: Tine-ți prietenii aproape și dușmanii și mai aproape? În afaceri este foarte adevărat. Selectează trei competitori principali și vezi ce fac ei, dacă tu vrei să fii și mai bun în ceea ce faci.

Analiza PORTER asigură o imagine clară asupra celor 5 forțe ale competitorilor și posibililor tăi competitori: clienți, furnizori, competiția, noi jucători pe piață – raportat la aceste segmente ne interesează cum ne pot concura și ce trebuie să facem ca să contracarăm impactul lor. Totodată, ne interesează produsele de substituție care ne pot elimina din piață.

În raport cu competiția trebuie să pregătim un inventar al următoarelor:

  • diferențiatori: care sunt acele elemente care ne diferențiază de competiție și ne asigură o poziție mai bună în ochi clienților
  • unique selling points: care este acel element unic (pe care îl dezvoltăm noi, după ce derulăm această analiză) care ne conferă o poziție unică pe piață

Dar cel mai important este să un produs de care piața are nevoie și o apreciază fiindcă prin serviciul sau produsul tău îndeplinești o nevoie existentă. Focusează-te să dezvolți un portofoliu de produse sau servicii și nule subestima valoarea.

  • Stabilim audiența și Buyer Personas

Dacă ești deja online și ai un site, conectat cu Google Analytics ești într-o poziție foarte bună pentru că această platformă îți oferă date valoroase despre cum arată audența ta. Poți creiona o imagine generică despre segmentarea pe gen, vârstă, zone geografice. Ai inclusiv interesele, deși acestea sunt destul de generice. Ideal este să derulezi un sondaj de opinie online pentru a afla mai multe despre cine te vizitează și în funcție de asta creionează Buyer Personas pentru afacerea ta. Profilul unui Buyer Persona include detalii mai concrete, cum ar fi vârstă, gen, venit, educație, interese, tip de job, status familial, petrecerea timpului liber, etc. Aceste detalii te ajută să identifici prin ce platforme poți ajunge la audiența ta, ce mesaje și ce limbaj să folosești, când să te adresezi lor.

  • În funcție de obiectivele de business stabilim planul de promovare

Ce obiective primordiale ai: creșterea vânzărilor sau creșterea notorietății pentru marca ta?

Evident, fiind un business, până la urmă totul se reduce la a vinde mai eficient, însă o componentă importantă o constituie și construirea unei reputații de brand care să capteze atenția posibililor tăi fani/clienți.

Pentru creșterea vânzărilor o pondere majoritară din buget trebuie direcționat către instrumente care asigură conversii, cum ar fi:

  • optimizarea site-ului tău prin SEO
  • experiență de utilizator pozitivă pe site: viteză de încărcare rapidă, descrieri detaliate la produse, min. 5-6 poze din mai multe unghiuri, produsele plasate în context, flux de cumpărare simplu, posiblitate de a cumpăra în rate, etc.
  • campanii Paid în Google Ads și social media: Facebook, Instagram, Linkedin
  • creșterea unei baze de clienți pentru newslettere, campanii de sms, notificări push, cum ar fi chatbot pe Facebook Messenger

Instrumente care îți asigură construirea unei reputații de brand: orice contact cu brandul tău este un element care formează percepția posibililor clienți, începând de la felul în care arată site-ul tău, culorile și imaginile folosite, textele și felul în care au fost formulate, tot ceea ce declari tu despre brandul tău și declară clienții/fanii tăi despre tine.

În consecință toate instrumentele de mai sus reprezintă și instrumente de branding la care mai poți adăuga:

  • PR, Public Relations – relația cu presa: TV, Radio, tipărită, online și social
  • bloggeri și influncers
  • CSR – Corporate Social Responsability, proiecte de sponsorizare sau de donație prin care devii și susții comunitatea în care activezi cu afacerea ta

Pentru o strategie consecventă de branding mai ai nevoie de:

  • un brand book
  • precum și de o strategie de conținut

Dacă nu te-am pierdut până acum înseamnă că te interesează subiectul și vrei să te implici mai mult.

În cazul în care ai întrebări, lasă un comentariu, iar dacă consideri că este interesant, însă nu ai vrea să aloci timp și efort, trimite o solicitare pentru o ofertă gratuită.

 

NETRING

Creștem afaceri online – asta e misiunea noastră. Prin soluțiile noastre de optimizare, respectiv campaniile plătite, social media, direct mailing, etc. puteți ajunge printre preferințele cumpărătorilor. 

CONTACTEAZĂ-NE

Fă-ți timp pentru a mări baza ta de clienți!

Articole noi

Tmpul este foarte valoros, de aceea de multe ori preferăm să nu ne lansăm în analize complexe.

Pentru a folosi marketingul la adevărata lui valoare, ai nevoie să începi cu o analiză a industriei, a competiției, a trendurilor și pe baza acestor cumul de factori să-ți creezi o strategie.

Dacă esti online, înseamnă că monitorizezi cam tot ce se poate pentru a îmbunătății în mod continuu activitatea ta și într-un final să crești număr

Ce faci, când ai șansa să organizezi lansarea unui eveniment organizat în premieră de către o asociație?

Problemele se pot rezolva foarte usor, daca ai informatiile relevante pentru a le intelege si a genera solutii. 

Sursele de trafic sunt variate si pentru ca magazinul tau online sa aiba vanzari trebuie sa ai in vedere o promovare consecventa. 

In principiu, indicatorii cheie de urmarit se stabilesc in functie de obiectivul campaniei. 

Una dintre cele mai complexe sarcini este sa selectezi un profesionist la a carui meserie nu te pricepi deloc. 

Lucrezi cu o agentie sau un specialist PPC, aloci un buget lunar pentru campaniile tale si vrei sa stii cum poti creste rata de conversie?

Clienții pot face greșeli enorme autnci când selectează un nume de domain pentru website-ul lor. Deci cum să alegem un nume de domain inspirat?

Una dintre cele mai comune greșeli ale antreprenorilor: website-ul e gata, am rezolvat asta. Și așteaptă clienții. Însă ele nu vor să vină ....

Netring

Suntem o agenție de dezvoltare website-uri și promovare, cu sediul în Cluj. Creștem afaceri online – asta e misiunea noastră. Prin soluțiile noastre de optimizare, respectiv campaniile de promovare plătite și generare de conținut puteți ajunge printre preferințele cumpărătorilor. 

Contact