Google Tag Manager (GTM) este o modalitate simpla si intuitiva pentru a monitoriza rezultatele aduse, in urma promovarii online, de site-ul tau: vanzari, generare de lead, apeluri telefonice, descarcari de ebook-uri, vizualizarea unui video, etc.
Imagineaza-ti un recipient in care pui toate cartile de vizita de care nu vrei sa uiti. Formulat foarte simplu asta este si Google Tag Manager: un container in care ai toate etichetele puse pe site-ul tau. Plus o functionalitate extra: nu doar ai acolo toate etichetele create, dar le si creezi acolo.
Continutul articolului
Implementarea etichetelor GTM
1. Crearea contului de Google Tag Manager
Setarea contului se face aici: https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/. Este o interfata simpla, creezi denumirea contului, tara si setezi obiectivul: monitorizare web, applicatie, etc.
2. Inserarea codului GTM
Dupa crearea contului, in mod automat, vei avea doua coduri scrise in Javascript care trebuie plasate pe site-ul tau, asa cum arata in imaginea de mai jos. Exista diverse modalitati de a le pune in site, important este sa fie acolo. Ambele coduri trebuie puse pe fiecare pagina a site-ului tau, evident, pe cat posibil nu manual, ci cu ajutorul unui plug-in
3. Generarea etichetelor in Tag Manager
Iti recomandam 2 etichete care trebuie sa fie setate in mod obligatoriu:
- Universal Analytics si
- Conversion Linker
Ambele trebuie puse pe toate paginile site-ului si fiecare are rolul sau. Universal Analytics conecteaza datele din Analytics cu Google Tag Manager, iar Conversion Linker are rolul de a facilita monitorizarea actiunilor/evenimentelor care se intampla pe site-ul tau.
In functie de actiunile de publicitate online derulate in beneficiul site-ului tau mai pot fi setate si alte etichete, de exemplu:
- Facebook Pixel
- Google Ads Conversion Tracking
- Google Ads Remarketing
Etichetarea unui formular
Aceasta eticheta se creeaza pentru monitorizarea conversiilor din Google Ads, iar in cazul de fata, prin aceasta eticheta monitorizam completarea formularului de contact.
Ca orice eticheta in Tag manager, are doua componente:
1. Configurarea etichetei
Pentru asta folosim conversion ID si conversion label din conversia creata in Google Ads, in cazul nostru pentru completarea si trimiterea unui formular de lead.
2. Configurarea Trigger-ului
In cazul nostru triggerul (elementul care declanseaza activarea etichetei) este incarcarea unui element pe pagina care apare dupa trimiterea formularului.
Identificam elementul de pe pagina dupa trimiterea formularului in formatul acesta: .elementor-message.elementor-message-success
Completam triggerul cu urmatoarele detaliile de mai jos:
Avem mai multe optiuni pentru setarea triggerului, cele presetate se refera la vizualizarea unor pagini sau a tuturor, clickuri pe anumite elemente, implicarea utilizatorilor prin actiuni de genul: vizualizarea unui video, trimiterea unui formular. Asa cum ne-am obisnuit de la Google exista si triggere care se pot customiza cu ajutorul unui programator, dar setarea acestor triggere recomandam pentru un nivel avansat.
Noua versiune GTM
Salvam si publicam noua versiune a containerului, cu comentarii sau fara, iar prin asta etichetele sunt puse live.
Descarcam o extensie pentru Chrome, Google Tag Assistant si verificam functionarea etichetelor.
Verificarea etichetei setate
Cu optiunea Preview, din coltul din dreapta sus incepem verificarea etichetei. Tag Assistant se conecteaza la site si noi parcurgem o completare de formular de test ca sa verificam daca eticheta functioneaza corect.
Dupa ce Tag Assistant se conecteaza in coltul din dreapta jos apare o fereastra micuta cu mesajul: Debugger connected.
Parcurgem pasii, completam formularul si trimitem, iar la sfarsit verificam etichetele care s-au activat: la noi apare Google Analytics, Conversion Linker si eticheta generata pentru monitorizarea completarii formularului.
Pentru mai multe detalii cu privirea la utilizarea Google Tag Manager va recomandam: https://support.google.com/tagmanager/answer/6102821?hl=ro&ref_topic=3441530
Pentru a parcurge un curs scurt si la obiect va invitam sa vizualizati Google Tag Manager Fundamentals: https://analytics.google.com/analytics/academy/course/5