Cu ce buget de marketing obții vânzări, nu doar trafic?

Ce buget merită să calculezi pentru marketing digital? Care sunt sursele de trafic care pot fi accesate în funcție de bugetul tău? Bugetul reprezintă un aspect important în marketingul online și offline, deopotrivă. Deși există lucruri care se pot face și fără bani, rezultatele considerabile și pe o durată rezonabilă se obțin cu buget. Lansarea și promovarea unei afaceri în online poate părea rapidă și ușor de făcut, însă și aici este adevărat faptul că, calitatea se plătește. Faptul că ai un site nu înseamnă automat vânzări și clienți.

Cu ce buget de marketing obții vânzări și nu doar trafic?

Prețuri în funcție de industrie

Prețurile de mai jos sunt orientative: în unele industrii obții mai ieftin o conversie, în altele mai scump. Asta înseamnă că în anumite nișe poți să ai un cost per click de peste 1 leu, iar în altele poți să obții același click cu 20 de bani. Pentru a genera vânzări trebuie să ai câteva sute sau chiar câteva mii de click-uri. În sezon, când mai multe companii licitează pe aceleași cuvinte sau aceeași audiență, costul per click crește, în altele, când oricum interesul pentru cumpărare e scăzut, acesta poate să scadă.

Într-un domeniu unde concurența este foarte redusă sau nu există s-ar putea să nu ai nevoie de o campanie de optimizare off-site, doar setările site-ului făcute în mod corect ajutându-te să ajungi pe prima pagină. În alte industrii s-ar putea să ai nevoie de optimizare cu câteva sute sau mii de euro lunar, ne referim aici la cele foarte competitive. Dar nicio industrie nu funcționează la fel. Cheia succesului în marketingul online este testarea, dar și o experiență relevantă în domeniu, respectiv cunoștințe de marketing mix.

Agenție versus freelancer

Agențiile specializate pe anumite servicii, cum ar fi campaniile plătite, cele de SEO (Search Engine Optimization) sau cele care oferă un pachet integrat de servicii au prețuri mai mari, începând de la câteva sute de euro pe lună. Ei au avantajul că, din punct de vedere profesional, în general, sunt foarte bine pregătiți și au procese interne bine puse la punct care permit gestionarea eficientă și actualizată a conturilor de clienți.

Freelancerii pot sa aibă prețuri mai mici sau pot fi la nivelul agențiilor specializate, pot să ofere servicii de calitate sau mai puțin calitative. De obicei, lucrează o singură persoană sau mai multe, astfel încât nu asigură același focus pe rezultate.

Surse de trafic online

Cele mai uzuale surse de trafic pentru un magazin online sau un site de prezentare, în general, sunt cele enumerate mai jos.

Surse de trafic în online

Trafic organic

În urma unei campanii de optimizare SEO ai șansa să ajungi pe prima pagină de Google pe cuvintele cheie relevante pentru afacerea ta. Dacă apari pe prima pagină a căutărilor, asta va aduce vizitatori către site în mod organic, neplătit. Însă până să ajungi pe prima pagină s-ar putea sa ai nevoie de o campanie de SEO, mai ieftină sau mai scumpă, în funcție de competiția din nișa ta de activitate.

Trafic plătit

Reprezintă campaniile de reclamă derulate pe platforma Google și partenerii lor sau cele de pe Facebook/Instagram/LinkedIn. Campaniile pay-per-click, cele care se plătesc pe click sau, în unele situații, în funcție de alte rezultate: procent de impresii, formular lead completat etc.

Trafic direct

Trafic reprezentat de utilizatorii care te știu deja și te caută direct, adică tastează în bara de căutare adresa site-ului tău. Atenție însă, Google aici marchează si vizitatorii care vin de pe link-uri sau alte surse neidentificabile.

Email marketing

Reprezintă acele persoane care s-au înregistrat în baza de newsletter a site-ului și le poți trimite newslettere. Dar pot fi și persoane care au pus produse în cos și au abandonat, iar dacă avem acces la adresa lor de mail, pot fi retargetați cu mesaje personalizate.

Referrali

Sunt acele persoane care au un site, o pagina de Facebook, un grup popular și recomandă produsele tale, fără a percepe un comision din vânzare.

Marketing afiliat

Sunt persoanele care îți recomandă produsele, însă percep un comision din vânzări, iar comisionul diferă de la site la site sau platforma la platforma.

Social media

Vizitatorii sosiți de pe profilurile de social media pe care le gestionezi, cum ar fi profilul de Facebook, cel de Instagram, de LinkedIn, etc.

Comparatori de preț

În unele industrii, unde prețul contează foarte mult, (știm, sună ciudat, însă sunt și industrii unde nu prețul este criteriul principal de cumpărare), o sursă de trafic pot fi și comparatoarele de prețuri. Pe aceste site-uri pot fi listate produsele de pe site-ul tău și, în funcție de mai multe criterii, pot aduce trafic foarte relevant, dornic de cumpărare.

Blogul tău

Blogul site-ul tău îți poate genera vizitatori, dacă acesta conține materiale cu subiecte relevante, scrise într-un mod original.

Marketing online, gratuit

Recomandări/Reviews

Recomandări, testimoniale de la parteneri, clienți actuali, iar aceste recomandări nu implică plata în bani. Recomandările se pot cere și online, pe pagina de Google My Business, iar aceste testimoniale pot deveni criterii de decizie în procesul de captare a noilor clienți.

Conținut original și util

Crearea unui conținut original și promovarea acestuia prin forme de comunicare neplătite. Nici asta nu implică vreo plată. Pentru a-l realiza într-o formă agreabilă se pot utiliza platforme gratuite care oferă șabloane pentru eBook-uri, prezentări etc. Aceste materiale se postează pe site și se promovează pe profilurile proprii ale afacerii sau în grupuri care permit acest lucru.

Promovarea organică pe social

Promovarea organică (neplătită) pe canalele de social media, cum ar fi Facebook, LinkedIn, Instagram sau TikTok. Postările, la fel, se pot realiza din resurse proprii, fără implicarea unui profesionist. În ceea ce privește promovarea pe canalele de social media trebuie să ții cont de audiența ta și unde este aceasta. Nu are rost să creezi cont pe Twitter sau Pinterest dacă audiența ta este pe Facebook, și nici să ai aceste profiluri pe platforme care nu sunt folosite în România. În ceea ce privește promovarea neplătită a postărilor, îți recomandăm să te documentezi despre modalități prin care poți crește reach-ul acestor postări, cum ar fi, de exemplu, hashtag-urile pe Instagram. Grupurile pe Facebook pot fi o soluție excelentă pentru promovare, dacă regulile de grup permit acest lucru.

Marketing Online, plătit

Ce se plătește în online? O sursă de trafic importantă sunt campaniile plătite prin care poți aduce trafic relevant pe site. Poți obține aceste lucru prin setarea unei campanii pe Search, pe cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta și setarea unei campanii de remarketing.  Sau și o campanie de smart shopping îți poate aduce rezultate bune. Campaniile plătite necesită un buget și, pentru a obține conversii, este indicat să monitorizezi indicatorii de performanță și să adaptezi bugetul și reclamele în funcție de acestea. Rezultatele trebuie monitorizate prin setarea conversiilor în cont.

Indiferent dacă setezi un buget zilnic de 5 lei sau un buget de 100 de lei, suma se va cheltui, însă scopul este generarea de leaduri sau vânzări.

Scopul, deci, este ca aceste campanii să fie optimizate pe rezultatele pe care dorești să le obții, nu doar pe impresii și click-uri. Pentru a ajunge să ai vânzări este recomandat să testezi mai multe tipuri de campanii și să ai buget suficient pentru a genera vânzări în mod rentabil. Un buget suficient, în funcție de industrie, poate fi 30 lei pe zi sau 60 lei pe zi sau 150 lei pe zi.

Poți realiza optimizarea SEO on-site și off-site, iar prin asta poți ajunge la un trafic relevant. Însă și la SEO este important să ai un buget suficient cu care într-adevăr să ai șansa să ajungi pe prima pagină. Nu are sens să cheltuiești, de exemplu, 300 de lei lunar de 2 ani deja și în continuare să nu fii pe prima pagină a căutărilor. O agenție specializată îți poate estima bugetul de care ai nevoie lunar, iar Google recomandă un an pentru o campanie de optimizare eficientă. Evident, optimizarea se poate face continuu, dar intensitatea, și deci și bugetul automat diferă: odată ce ai ajuns pe prima pagină, efortul financiar devine mai redus și scopul este menținerea rezultatelor.

Buget lunar de 200-1500 lei

Îți recomandăm să te documentezi și să te bazezi pe resursele tale proprii. Daca ai un portofoliu de produse bune, la un preț bun, adică mixul de marketing e de partea ta, atunci ai șanse foarte mari să ai vânzări din shopul de pe Facebook sau din campania de Google. La un astfel de buget sunt destul de slabe șansele să gasești un profesionist bun care să-ți aducă rezultate și nu doar trafic.

Buget lunar de 1500-3000 lei

Există deja posibilitatea colaborării cu un profesionist la un canal de promovare care necesita specializare, cum ar fi campaniile de PPC, de SEO sau de Social Media. Nu la toate cele trei, totuși.

Un buget mic nu permite să fii eficient pe niciunul dintre canale dacă îl împarți în prea multe tipuri de activități.

Trebuie cântărit, cu ajutorul unui specialist, care sunt acele canale de promovare care iți pot genera venit, astfel încât din acest venit să poți susține, în timp, și restul campaniilor de promovare.

O campanie eficientă, care poate aduce rezultate în Google Ads începe de la 1000-1500 de lei în sus. O campanie eficientă de SEO care produce și rezultate începe de la câteva sute de euro în sus și prețurile variază în funcție de competiția din domeniu. Gestionarea profilurilor de social media începe de la 1000-1500 lei în sus și variază în funcție de frecvența postărilor, de complexitatea designului și a conținutului etc.

Buget lunar de peste 3000 lei

În acest buget deja se pot încadra servicii profesioniste care folosesc instrumente dedicate, softuri specializate, au angajați instruiți, respectiv au procese de lucru care asigură standardizarea serviciilor agenției și asigură clientului calitate și focus pe rezultate.

Dintr-un buget de 3000 lei pe lună se pot genera campanii PPC cu o valoare zilnică de 100 lei. Sau din acest buget se poate începe o campanie de optimizare SEO cu o valoare lunară de 600 euro. Un buget de 3000 lei poate fi destul în anumite industrii atât pentru SEO, cât și pentru campanii PPC. Dar poate fi, în același timp atât de mic, încât să nu merite să fie cheltuit decât pentru unul sau pentru celălalt, în funcție de competiția din industria respectivă.

Lasă un comentariu