Cu ce buget de marketing obtii vanzari, nu doar trafic?

Cu ce buget merita sa calculezi pentru marketing digital? Care sunt sursele de trafic care pot fi accesate in functie de bugetul tau? Bugetul reprezinta un aspect important in marketingul online si offline deopotriva. Desi exista lucruri care se pot face si fara bani, rezultatele palpabile si pe o durata rezonabila se obtin cu buget. Lansarea si promovarea unei afaceri in online poate parea rapid si usor de facut, insa si aici este adevarat faptul ca, calitatea se plateste. Faptul ca ai un site nu inseamna automat vanzari si clienti.

Cu ce buget de marketing obtii vanzari si nu doar trafic?

Preturi in functie de industrie

Preturile de mai jos sunt orientative: in unele industrii obtii mai ieftin o conversie, in altele mai scump. Asta inseamna ca in anumite nise poti sa ai un cost per click de peste 1 leu, iar in altele poti sa obtii acelasi click cu 20 de bani. Pentru a genera vanzari trebuie sa ai cateva sute sau chiar cateva mii de clickuri. In sezon, cand mai multe companii liciteaza pe aceleasi cuvinte sau aceeasi audienta costul per click creste, in altele, cand oricum interesul pentru cumparare e scazut, acesta poate sa scada.

Intr-un domeniu unde concurenta este foarte redusa sau nu exista s-ar putea sa nu ai nevoie de o campanie de optimizare off-site, doar setarile site-ului, facute in mod corect, te pot ajuta sa ajungi pe prima pagina. In alte industrii s-ar putea sa ai nevoie de optimizare cu cateva sute sau mii de euro lunar, ne referim aici la cele foarte competitive. Dar nicio industrie nu functioneaza la fel. Cheia succesului in marketingul online este testarea, dar si o experienta relevanta in domeniu, respectiv cunostinte de marketing mix.

Agentie versus freelancer

Agentiile specializate pe anumite servicii, cum ar fi campaniile platite, cele de seo (search engine optimization) sau cele care ofera un pachet integrat de servicii au preturi mai mari, incepand de la cateva sute de euro pe luna. Ei au avantajul ca din punct de vedere profesional, in general, sunt foarte bine pregatiti si au procese interne bine puse la punct care permit gestionarea eficienta si actualizata a conturilor de clienti.

Freelancerii pot sa aiba preturi mai mici sau pot fi la nivelul agentiilor specializate, pot sa ofere servicii de calitate sau mai putin calitative. De obicei, lucreaza o singura persoana sau mai multe, astfel incat nu asigura acelasi focus pe rezultate.

Surse de trafic online

Cele mai uzuale surse de trafic pentru un magazin online sau un site de prezentare in general, sunt cele enumerate mai jos.

Surse de trafic in online

Trafic organic

In urma unei campanii de optimizare SEO ai sansa sa ajungi pe prima pagina de Google pe cuvintele cheie relevante pentru afacerea ta. Daca apari pe prima pagina a cautarilor, asta va aduce vizitatori catre site in mod organic, neplatit. Insa pana sa ajungi pe prima pagina s-ar putea sa ai nevoie de o campanie de SEO, mai ieftina sau mai scumpa, in functie de competitia din nisa ta de activitate.

Trafic platit

Reprezinta campaniile de reclama derulate pe platforma Google si partenerii lor, sau cele de pe Facebook/Instagram/LinkedIn. Campaniile pay-per-click, cele care se platesc pe click, sau in unele situatii, in functie de alte rezultate: procent de impresii, formular lead completat, etc.

Trafic direct

Trafic reprezetati de utilizatorii care te stiu deja si te cauta direct, adica tasteaza in bara de cautare adresa site-ului tau. Atentie insa, Google aici marcheaza si vizitatorii care vin de pe linkuri sau alte surse neidentificabile.

Email marketing

Reprezinta acele persoane care s-au inregistrat in baza de newsletter a site-ului si le poti trimite newslettere. Dar pot fi si persoane care au pus produse in cos si au abandonat, iar daca avem acces la adresa lor de mail, pot fi retargetati cu mesaje personalizate.

Referrali

Sunt acele persoane care au un site, o pagina de Facebook, un grup popular si recomanda produsele tale, fara a percepe un comision din vanzare.

Marketing afiliat

Sunt persoanele care iti recomanda produsele insa percep un comision din vanzari, iar comisionul difera de la site la site sau platforma la platforma.

Social media

Vizitatorii sositi de pe profilele de social media pe care le gestionezi, cum ar fi profilul de Facebook, cel de Instagram, de LinkedIn, etc.

Comparatori de pret

In unele industrii, unde pretul conteaza foarte mult, (stiu, suna ciudat, insa sunt si industrii unde nu pretul este criteriul principal de cumparare) o sursa de trafic pot fi si comparatoarele de preturi. Pe aceste site-uri pot fi listate produsele de pe site-ul tau si in functie de mai multe criterii, pot aduce trafic foarte relevant, dornic de cumparare.

Blogul tau

Blogul site-ul tau iti poate genera vizitatori, daca acesta contine materiale cu subiecte relevante si scrise intr-un mod original.

Marketing online, gratuit

Recomandari/Reviews

Recomandari, testimoniale de la parteneri, clienti actuali, iar aceste recomandari nu implica plata in bani. Recomandarile se pot cere si online, pe pagina de Google My Business, iar aceste testimoniale pot deveni criterii de decizie in procesul de captare a noilor clienti.

Continut original si util

Crearea unui continut original si promovarea acestuia prin forme de comunicare neplatite. Nici asta nu implica vreo plata. Pentru a realiza intr-o forma agreabila se pot utiliza platforme gratuite care ofera sabloane pentru ebookuri, prezentari, etc. Aceste materiale se posteaza pe site si se promoveaza pe profilele proprii ale afacerii sau in grupuri care permit acest lucru.

Promovarea organica pe social

Promovarea organica (neplatita) pe canalele de social media, cum ar fi Facebook, Linkedin, Instagram sau TikTok. Postarile, la fel, se pot realiza din resurse propii, fara implicarea unui profesionist. In ceea ce priveste promovarea pe canalele de social media trebuie sa tii cont de audienta ta si unde se gasesc ei. Nu are rost sa creezi cont pe Twitter sau Pinterest daca audienta ta este pe Facebook, si nici sa ai aceste profile pe platforme care nu sunt folosite in Romania. In ceea ce priveste promovarea neplatita a postarilor, iti recomandam sa te documentezi despre modalitati prin care poti creste reach-ul acestor postari, cum ar fi, de exemplu hashtagurile pe Instagram. Grupurile pe Facebook pot fi o solutie excelenta pentru promovare, daca regulile de grup permit acest lucru.

Marketing Online, platit

Ce se plateste in online? O sursa de trafic importanta sunt campaniile platite prin care poti aduce trafic relevant pe site. Poti obtine aceste lucru prin setarea unei campanii pe Search, pe cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta si setarea unei campanii de remarketing.  Sau si o campanie de smart shopping iti poate aduce rezultate bune. Campaniile platite necesita un buget si pentru a obtine conversii este indicat sa monitorizezi indicatorii de performanta si sa adaptezi bugetul si reclamele in functie de acestea. Rezultatele trebuie monitorizate prin setarea conversiilor in cont.

Indiferent daca setezi un buget zilnic de 5 lei sau un buget de 100 de lei, suma se va cheltui, insa scopul este generarea de leaduri sau vanzari.

Scopul, deci, este ca aceste campanii sa fie optimizate pe rezultatele pe care doresti sa le obtii, nu doar pe impresii si clickuri. Pentru a ajunge sa ai vanzari este recomandat sa testezi mai multe tipuri de campanii si ai buget suficient pentru a genera vanzari in mod rentabil. Un buget suficient, in functie de industrie, poate fi 30 lei pe zi sau 60 lei pe zi sau 150 lei pe zi.

Poti realiza optimizarea SEO on-site si off-site iar prin asta poti ajunge la un trafic relevant. Insa si la SEO este important sa ai un buget suficient cu care intr-adevar sa ai sansa sa ajungi pe prima pagina. Nu are sens sa cheltuiesti de exp. 300 de lei lunar de 2 ani deja si in continuare sa nu fii pe prima pagina a cautarilor. O agentie specializata iti poata estima bugetul de care ai nevoie lunar, iar Google recomanda un an pentru o campanie de optimizare eficienta. Evident, ca optimizarea se poate face continuu, insa intensitatea si deci si bugetul difera: odata ce ai ajuns pe prima pagina, efortul financiar devine mai redus si scopul este mentinerea rezultatelor.

Buget lunar de 200-1500 lei

Iti recomandam sa te documentezi si sa te bazezi pe resursele tale proprii. Daca ai un portofoliu de produse bune, la un pret bun, adica mixul de marketing e de partea ta, atunci ai sanse foarte mari sa ai vanzari din shopul de pe Facebook sau din campania de Google. La un astfel de buget sunt destul de slabe sanse sa gasesti un profesionist bun care sa-ti aduca rezultate si nu doar trafic.

Buget lunar de 1500-3000 lei

Exista deja posibilitatea colaborarii cu un profesionist la un canal de promovare care necesita specializare, cum ar fi campaniile de PPC, sau de SEO, sau de Social media. Nu insa la toate cele trei.

Un buget mic nu permite sa fii eficient pe niciunul dintre canale daca il imparti in prea multe tipuri de activitati.

Trebuie cantarit, cu ajutorul unui specialist, care sunt acele canale de promovare care iti pot genera venit, astfel incat din acest venit sa poti sustine, in timp, si restul campaniilor de promovare.

O campanie eficienta, care poate aduce rezultate in Google Ads incepe de la 1000-1500 de lei in sus. O campanie eficienta de SEO care produce si rezultate incepe de la cateva sute de euro in sus si preturile variaza in functie de competitia din domeniu. Gestionarea profilelor de social media incepe de la 1000-1500 lei in sus si variaza in functie de frecventa postarilor, de complexitatea designului si a continutului, etc.

Buget lunar de peste 3000 lei

In acest buget deja se pot incadra servicii profesioniste care folosesc instrumente dedicate, softuri specializate, au angajati instruiti, respectiv au procese de lucru care asigura standardizarea serviciilor agentiei, si asigura clientului calitate si focus pe rezultate.

Dintr-un buget de 3000 lei pe luna se pot genera campanii ppc cu o valoare zilnica de 100 lei. Sau din acest buget se poate incepe o campanie de optimizare SEO cu o valoare lunara de 600 euro. Un buget de 3000 lei poate fi destul in anumite industrii atat pentru SEO, cat si pentru campanii PPC. Dar poate sa fie asa de mic incat sa nu merita sa fie cheltuit decat pentru unul, sau decat pentru celalalt, in functie de competitia din industria respectiva.

Lasă un comentariu