Cei mai importanti 8 metrici in Google Analytics

Google Analytics este o platforma gratuita prin care se poate monitoriza activitatea unui magazin online. Creand un cont pe platforma si integrandu-l cu site-ul nostru, avem posibilitatea sa intram in posesia unor informatii utile: atat cantitative, cat si calitate.

Informatii despre vizitatori

  • cati vizitatori am avut pe site pe zile, saptamani, luni
  • cat au stat acesti vizitatori
  • care a fost rata de bounce (de respingere)
  • din ce surse de trafic au venit
  • cat au stat, in medie
  • cate pagini au vizitat
  • cati dintre ei au fost vizitatori noi
  • vizitatori care au revenit
  • pe ce pagina au intrat
  • de pe ce pagina au iesit
Informatii despre trafic in contul de Google Analytics

Date demografice

  • varsta, gen
  • interese
  • zonele geografice de unde a fost accesat site-ul
  • tehnologia folosita, etc.

Pentru un magazin online, evident, o sectiune primordiala este monitorizarea vanzarilor.

Date ecommerce

  • valoarea vanzarilor
  • produsele vandute, cantitatea lor, venitul generat de fiecare produs in parte
  • rata de conversie
  • valoarea medie a cosului
  • sursele de conversii
Informatii despre produsele vandute in contul de Google Analytics

Integrarea cu Google Ads si Search Console

Daca am conectat cu contul de Google Ads si Google Search Console vor fi preluate datele din aceste doua conturi. Asadar vom avea detalii despre campaniile care ruleaza in contul de Ads si rezultatele acestuia. Din Search Console vom afla pe ce cautari am fost afisati si care a fost rata de click spre site-ul nostru.

Obiective de masurat

In Google Analytics avem posibilitatea de a seta obiective. Aceste obiective trebuie corelate cu obiectivele site-ului/afacerii.  In cazul unui magazin online un obiectiv poate fi afisarea paginii de multumire de dupa vanzare, sau inscrierea la newsletter. Pentru o companie care ofera servicii un obiectiv important este generarea de leaduri. Pentru leaduri poate fi setat un obiectiv ce tine de completarea formularului de contact sau apelarea numarului de telefon afisat.

Metricii cei mai importanti pentru un magazin online

1. Trafic (Users)

Numarul utilizatorilor site-ului pe diverse perioade de timp, astfel ca putem identifica zilele, saptamana lunii sau lunile in care avem cei mai multi vizitatori. Numarul vizitatorilor poate fi corelat cu numarul vanzarilor si in acest fel avem sansa sa identificam tipare.

Numarul vizitatorilor nu este egal cu numarul sesiunilor (Sessions). Setarea uzuala in Google Analytics pentru o sesiune este de 30 de minute. Daca in acest interval utilizatorul mai deschide o alta fereastra, citeste altceva, atunci cand revine si au trecut deja cele 30 de minute, incepe o noua sesiune. Tocmai de aceea, daca am identificat durata medie a unei sesiuni si stim ca de obicei trece peste 30 de minute putem seta ca Google sa contorizeze o sesiune la 1 ora.

2. Sursele de trafic (Source/Medium)

Aceasta informatie este mana cereasca, aflam de unde vine traficul, dar si mai mult, aflam valoarea acestui trafic. Un trafic relevant pentru un magazin online este cel care participa la obiectivele noastre: cumpara, se aboneaza la newsletter, ne suna, ne scrie. Prin aceasta optiune putem vedea cat trafic ne-a adus campania de Google, cel de Facebook, de Instagram, dar si vanzarile efectuate de ei.

Sursele de trafic in Google Analytics

Evident ca logica ne spune sa plusam pe sursele de trafic care ne aduc vanzari, chiar daca nu aduc, ca si numar, cei mai multi vizitatori. 

3. Conversiile asistate (Assisted Conversions)

Este un indicator foarte util sa vedem eficienta tuturor campaniilor derulate. Avem tendinta sa ne uitam la cifra si sa eliminam tot ce nu aduce conversii pentru ca avem impresia ca risipim bugetul. Desi, daca ne uitam mai bine pe imaginea de mai jos, vedem ca pe acest magazin din 273 de conversii asistate peste 160 au venit cu ajutorul campaniilor cpc.

Conversii asistate in Google Analytics

Mai departe, selectand optiunea de Google Ads Campaigns avem posibilitatea sa vedem inclusiv denumirile campaniilor care le-au generat.

4. Comportamentul de cumparare (Shopping behaviour)

Este o informatie care ne poate dezvalui acele etape ale procesului de cumparare care dau batai de cap clientilor. In acest fel un potential cumparator abandoneaza inainte sa finalizeze tranzactia. De exemplu, pe acest magazin vedem un bottleneck intre etapa de adaugare in cos si initierea procesului de plata: dintr-un motiv sau altul vizitatorii se opresc la aceasta etapa si nu finalizeaza.

Comportament de cumparare in Google Analytics

Ce optiune avem? Avand cunostinta de aceasta informatie putem seta campanii de remarketing pentru cei care nu isi lasa adresele de mail. Iar pentru cei care s-au logat in contul lor, le putem trimite mesaje cu continutul cosului si o reducere care sa ii motiveze sa cumpere.

5. New versus returning visitor

Cei care stiu deja magazinul, cumpara mai mult si finalizeaza intr-un procent mai mare tranzactiile, desi numarul lor este mai redus. Ei, in general, au o rata de abandon al cosului mai mic, stau mai mult pe site si valoarea cosului de cumparaturi este mai mare. Merita sa ii tinem aproape de noi.

Comportamentul traficului nou versus traficului loial

6. Segmentarea

Prin folosirea segmentarii pe tip de device, tip de audienta, tip de sesiuni, etc. vedem comportamentul diferitelor audiente. Pe baza acestor informatii utile putem descoperi aspecte de imbunatatit.

Categorii de segmentare a audientei

De exemplu, vedem ca majoritatea conversiilor se fac de pe mobil, asadar ne asiguram ca avem un site care se incarca rapid si este usor de folosit de pe mobil. In cazul campaniilor implementam optimizari pentru audienta care ne viziteaza de pe mobil.

7. Produsele vandute

Analiza produselor vandute se poate derula pe baza metodologiei Boston. In acest fel ne putem da seama:

  • care sunt produsele care se vand bine si genereaza majoritatea venitului,
  • care sunt produsele care au vanzari in crestere si merita sa achizitionam mai mult din ele
  • produsele care nu se vand la fel de bine ca acum 1-2-3 luni si poate merita sa le scoatem din portofoliul magazinului
  • produsele care nu se vand

In cadrul acestei analize trebuie tinut cont de sezonalitatea vanzarilor, insa detaliile care se regasesc in Google Analytics sunt de importanta majora pentru rentabilitatea afacerii.

8. Metrici ecommerce

Metricii de ecommerce, cele mai uzuale sunt: rata de conversie, valoarea vanzarilor, valoarea medie a cosului.

Metrici ecommerce in Google Analytics, pe segmente

Rata medie de conversie a magazinelor online in Romania este de 1%. In imaginea de mai sus vedem ca acest magazin are o rata de conversie peste medie atat pe traficul organic, cat si pe traficul platit.

Valorea cosului este o informatie utila pentru a o creste cu ajutorul unor campanii. Din cifre reiese ca acest magazin are ca sursa principala de trafic cel platit, iar majoritatea conversiilor se fac de pe mobil.

Lipsa unor conversii din traficul organic ne spune ca o campanie de optimizare ar fi deosebit de propice pentru acest magazin, astfel incat pe langa cel platit (majoritatea vin din campanii de search si shopping) ar putea beneficia de vanzari considerabile si din traficul organic.

Lasă un comentariu

five + eighteen =